Niektóre samochody elektryczne dorównują już spalinowym pod względem trwałości

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Pojazdy zasilane bateriami pod względem trwałości mogą dorównać samochodom z silnikami benzynowymi i diesla. To przełomowy moment w rozwoju zrównoważonego transportu – wskazuje nowe badanie, opublikowane w "Nature Energy".

Naukowcy z międzynarodowego zespołu przeanalizowali niemal 300 milionów rekordów z testów brytyjskiego Ministerstwa Transportu, pokazujących stan techniczny pojazdów działających w tym kraju w latach 2005–2022.

Chociaż wczesne pojazdy elektryczne poruszające się po brytyjskich drogach były mniej niezawodne, niż samochody z silnikami spalinowymi - szybki postęp technologiczny pozwolił nowszym pojazdom na prąd osiągnąć porównywalną trwałość, nawet przy bardziej intensywnym użytkowaniu.

Okazało się na przykład, że w przypadku pojazdów zasilanych bateriami nastąpił najszybszy postęp pod względem niezawodności – o 12 proc. spadło prawdopodobieństwo awarii dla każdego kolejnego roku produkcji, w porównaniu do 6,7 proc. dla pojazdów benzynowych i 1,9 proc. dla pojazdów z silnikiem Diesla.

Samochody elektryczne mają obecnie żywotność wynoszącą średnio 18,4 roku i mogą przejechać do 200 tys. km, przewyższając tradycyjne pojazdy benzynowe pod względem przebiegu.

Autorzy analizy zidentyfikowali również marki, które osiągają najlepsze wyniki pod względem trwałości. Wśród pojazdów elektrycznych przoduje Tesla, natomiast w grupie samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla najlepiej wypadają odpowiednio Audi i Skoda.

"Nasze wyniki dostarczają kluczowych informacji na temat trwałości elektrycznych pojazdów i ich wpływu na środowisko. Samochody zasilane akumulatorami nie są już jedynie niszową opcją, lecz stanowią realną i zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych samochodów. To znaczący krok w kierunku przyszłości o zerowej emisji dwutlenku węgla" – mówi dr Viet Nguyen-Tien, autor publikacji, która ukazała się w piśmie "Nature Energy" (https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1).

"Nasze wyniki dostarczają konsumentom wiarygodnych danych, które pozwalają podejmować świadome decyzje dotyczące zakupu pojazdów. Natomiast decydentom umożliwiają wykorzystanie lepsze kształtowanie regulacji i zachęt promujących wybór trwałych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, a także ułatwiają planowanie ich późniejszej utylizacji" – dodaje. (PAP)

Marek Matacz

mat/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy obalają mit: wyrobienie zdrowych nawyków zajmuje więcej niż 21 dni

  • Fot. Adobe Stock

    Zwierzęce odchody pomagają ekosystemom dostosować się do zmiany klimatu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera