
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach rozpoczął realizację projektu edukacyjnego „NurseFormers – Pielęgniarka Przyszłości”. Program obejmuje nowe formy nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych oraz zajęcia poświęcone profilaktyce wypalenia zawodowego.
W ramach projektu zaplanowano m.in. fakultatywne zajęcia dotyczące zarządzania stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, warsztaty wykorzystujące symulator niepełnosprawności w technologii VR oraz interaktywne ćwiczenia z opieki nad pacjentem z użyciem aplikacji „Human Care – diagnostyka i opieka”. Aplikacja umożliwia studentom ćwiczenie w wirtualnym środowisku medycznym, w tym analizę przypadków i podejmowanie decyzji klinicznych.
Częścią projektu będzie również wykorzystanie elementów grywalizacji w nauczaniu anatomii. Studenci będą mogli korzystać z aplikacji „Body Wars” – edukacyjnej gry fabularnej obejmującej 16 scenariuszy o łącznym czasie gry ok. 16 h. Każdy scenariusz będzie zawierać ok. 10 zagadnień m.in. techniki wkłucia, pobierania krwi i cewnikowania.
„Narzędzia te umożliwią studentom rozwiązywanie wirtualnych przypadków medycznych, przeprowadzanie badań diagnostycznych i stawianie diagnoz w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do zdobycia przez nich praktycznej wiedzy medycznej oraz podniesie ich umiejętności korzystania z technologii informatycznych w edukacji” – powiedział Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych ŚUM, współtwórca programu, cytowany w komunikacie uczelni.
Aplikacja będzie dostępna na telefony, tablety oraz komputery.
Symulator niepełnosprawności, wykorzystywany w ramach zajęć, umożliwi poznanie potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, wzrokowymi i słuchowymi. Obejmuje on zarówno elementy wirtualnej rzeczywistości, jak i komponenty fizyczne, takie jak kamizelki obciążające czy platformy z wózkiem inwalidzkim.
„VR zostanie wykorzystana do szkolenia studentów w zakresie opieki nad osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Symulator umożliwia przeniesienie się w sytuacje, w których studenci mogą doświadczyć wyzwań związanych z opieką nad pacjentami ze specjalnymi potrzebami”- podkreślił Przemysław Jędrusik.
Wirtualne symulacje umożliwiają również bezpieczne powtarzanie sytuacji klinicznych, w których można analizować błędy i uczyć się właściwego postępowania bez ryzyka dla pacjenta.
Zajęcia z zarządzania stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu mają z kolei pomóc przyszłym pielęgniarkom i pielęgniarzom w budowaniu odporności psychicznej i umiejętności radzenia sobie z obciążeniami emocjonalnymi charakterystycznymi dla pracy w ochronie zdrowia.
Celem projektu „NurseFormers – Pielęgniarka Przyszłości” jest rozwijanie kompetencji praktycznych studentów pielęgniarstwa oraz przygotowanie ich do pracy w środowisku medycznym, w którym coraz większą rolę odgrywają technologie cyfrowe i wirtualne.(PAP)
Nauka w Polsce
jms/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.