Jest mały, lekki, elektryczny i można go używać wyłącznie przy użyciu rąk. Buzz - samochód dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Dzięki niemu osoba niepełnosprawna, zamiast przesiadać się z wózka do auta, może wjechać wprost do samochodu.
Mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich skonstruowali magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego prof. Witolda Grzegożka.
"Tego typu ofert brakuje na rynku motoryzacyjnym. Osoby niepełnosprawne zazwyczaj skazane są zwykłe samochody, które poddają kosztownym przeróbkom, żeby chociaż w małym stopniu były przystosowane do ich potrzeb" – mówi jeden z konstruktorów pojazdu Dawid Żmuda i dodaje, że Buzz jest przystosowany specjalnie do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Z samochodu można korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk. W dodatku użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta, bo wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który stabilnie zablokowany pełni funkcję fotela kierowcy. Jak podkreślają twórcy pojazdu, przestrzeń wewnętrzna Buzza jest "duża i regularna" - bez występów i nadkoli. Wjazd do pojazdu zapewnia dolna klapa, opadająca do powierzchni drogi i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego uchwytu.
Masa nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu - bez baterii - to tylko 200 kg. "Masa Buzza to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg" – podkreśla prof. Witold Grzegożek.
Prototyp studentów PK osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Pojazd napędzany elektrycznie może być ładowany ze zwykłego gniazdka. Niewielkie rozmiary - 1,55 m szerokości x 2,2 m długości - pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków. Wykonanie nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania, można je skonstruować w przeciętnie wyposażonym warsztacie mechanicznym. Do niego przymocowane są elementy zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych.
Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej. "Na światowym rynku nie ma wielu ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą własną" – mówi prof. Witold Grzegożek.
Ultralekki pojazd jest jednym z ekologicznych pojazdów, które w ostatnich latach skonstruowali w ramach projektów dyplomowych studenci Politechniki Krakowskiej. W ich dorobku są także m.in. hybrydowy pojazd miejski, trójkołowy przechylny skuter czy bolid wyścigowy. Pojazd zaprezentowano 28 kwietnia podczas Dnia Wynalazków na Politechnice Krakowskiej.
PAP - Nauka w Polsce
ekr/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.