Fot. Adobe Stock

Badania: dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko demencji nawet u seniorów

Spożywanie większej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko demencji nawet u tych osób, które zmieniły dietę dopiero pod 50. lub nawet 60. roku życia – sugerują badania opublikowane przez pismo „Neurology”.

  • 23.01.2020. PAP/Andrzej Lange
    Świat

    Włączenie do diety owoców bogatych w witaminę C szybko poprawia wygląd skóry

    U osób, które jedzą dziennie dwa owoce bogate w witaminę C, np. kiwi, w ciągu kilku tygodni można odnotować poprawę struktury i wyglądu skóry – wykazały badania naukowców z Nowej Zelandii, które publikuje czasopismo „Journal of Investigative Dermatology”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Owoce mogą chronić płuca przed smogiem

    Spożywanie owoców może zmniejszyć wpływ zanieczyszczenia powietrza na płuca – ogłoszono podczas kongresu European Respiratory Society w Amsterdamie.

  • Fot. Adobe Stock
    Życie

    Ekspert: kluczem do rozpoznania czy leśny owoc jest jadalny, jest wygląd całej rośliny

    Szakłak pospolity, kruszyna czy okryta zasłużoną złą sławą wilcza jagoda – to tylko kilka przykładów trujących roślin, których owoce nietrudno pomylić ze zdrowymi czarnymi jagodami. Prof. Adam Matkowski podkreślił, że kluczem do rozpoznania, czy leśny owoc jest jadalny, jest wygląd całej rośliny.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Herbata i owoce dodają życia do lat

    Większe spożycie czarnej herbaty, jagód, owoców cytrusowych i jabłek może pomóc zdrowiej się starzeć – informuje pismo „Nucleic Acids Research”.

  • Adobe Stock
    Świat

    Produkty bogate we flawonoidy zmniejszają ryzyko demencji

    Produkty bogate we flawonoidy – szczególnie owoce jagodowe, herbata i czerwone wino - zmniejszają zagrożenie demencją, potwierdzili naukowcy.

  • Adobe Stock
    Zdrowie

    Ekspertki z UŁ wyjaśniają, dlaczego liście zmieniają kolor, a jesienne owoce są wyjątkowo zdrowe

    Jesień to czas przebarwiających się liści oraz intensywnych kolorów sezonowych owoców i warzyw. O tym, jak przebiegają procesy związane ze zmianą barw i dlaczego antocyjany zawarte w jesiennych owocach i warzywach są ważne dla zdrowia mówią ekspertki z Uniwersytetu Łódzkiego.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Niedobory owoców i warzyw związane z wysokim ciśnieniem tętniczym

    Niskie spożycie owoców i warzyw jest uważane za ważny modyfikowalny czynnik ryzyka związany z podwyższonym ciśnieniem krwi. Brytyjscy naukowcy sprawdzili, w jaki sposób podaż owoców i warzyw w różnych krajach wpłynęła na trendy dotyczące ciśnienia krwi – informuje pismo „BMJ Nutrition, Prevention & Health”.

  • źródło: Adobe Stock
    Zdrowie

    Polacy zbadali, czy - i ile pestycydów - spożywamy wraz z owocami

    Sprzedawane na polskim rynku jabłka i cytrusy są dziś zanieczyszczone pestycydami w znacznie mniejszym stopniu, niż dekadę temu - ustalili naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Przypisują to wprowadzeniu obostrzeń dot. maksymalnego limitu pozostałości pestycydów w owocach.

  • Fot. Fotolia
    Zdrowie

    Ekspertka o przetwarzaniu owoców i warzyw

    Robiąc domowe przetwory trzeba się upewnić, że surowce są zdrowe i bez objawów zepsucia. "Jeśli pojawi się pleśń na powierzchni, to znaczy, że jest ona w całym owocu lub warzywie" - przestrzega prof. Anna Sokół-Łętowska z Katedry Technologii Owoców, Warzyw i Nutraceutyków Roślinnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Najpopularniejsze

  • Fot. archiwum prywatne dr. Pawła Dąbrowskiego

    Naukowcy: Europa Środkowo-Wschodnia - nie peryferie, ale ważny obszar dla neandertalczyków

  • Badaczka z Harvardu: tradycyjny format CV sprzyja uprzedzeniom i utrudnia rekrutację

  • Psycholog: nieufność wobec szczepień ma źródła psychologiczne

  • Fotografia Marka Nikodema zdobyła po raz piąty tytuł APOD NASA

  • Psycholog: myślenie spiskowe towarzyszy człowiekowi od wieków

  • Fot. Adobe Stock

    Ultraprzetworzona żywność szkodzi, bo ją przetworzono

  • Do 2030 r. sztuczna inteligencja będzie zużywać tyle wody, ile potrzebuje 1,3 mld ludzi

  • Komisja Europejska zatwierdziła lek Aquipta do doraźnego zwalczania ataków migreny

  • Nieregularny sen przedszkolaków wiąże się z osłabieniem intelektu

  • Nowa metoda lepiej ocenia przełomowe publikacje naukowe niż wskaźniki oparte na cytowaniach

Warszawa 1986. Klub Mikrokomputerowy MIKROS działający przy Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka (przedsiębiorstwo państwowe należące do Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego UNITRA). PAP/Maciej Musiał-AR

40 lat od debiutu pisma „Bajtek”; eksperci o początkach polskiej kultury cyfrowej

Początki polskiej informatyzacji związane były z oddolną inicjatywą obywateli i nauką programowania poprzez samodzielne przepisywanie kodów i poprawianie błędów w druku. O historii magazynu „Bajtek” rozmawiali naukowcy i twórcy pisma podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2026 w Warszawie.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera