Różnorodność etniczna i kulturowa w klasie nie zawsze prowadzi do większej tolerancji wśród uczniów - wynika z niemieckich badań, o których informuje wydawane przez Uniwersytet w Konstancji pismo „In_equality”.
Jak uczniowie postrzegają różnorodność etniczną i kulturową? Czy wspólna nauka w zróżnicowanym środowisku klasowym automatycznie prowadzi do większej tolerancji i zmniejszenia uprzedzeń ze strony uczniów niemieckich? Te pytania były przedmiotem eksperymentu przeprowadzonego w Niemczech.
Badania kierowane przez Christinę Felfe de Ormeño, profesor mikroekonomii stosowanej na Uniwersytecie w Konstancji, zostały przeprowadzone w 57 szkołach przez działający na tej uczelni Cluster of Excellence „The Politics of Inequality”.
Jak wykazała prof. Felfe de Ormeño, decydującą rolę odgrywa skład szkolnej klasy: gdy były w niej dwie duże grupy o podobnej wielkości - rodzimi, niemieccy uczniowie byli bardziej skłonni do pracy z innymi uczniami niemieckimi. W klasach, w których uczniowie pochodzą z różnych środowisk etnicznych i kulturowych (co określono terminem „studenci z doświadczeniem migracyjnym) tego typu tendencja jest mniej prawdopodobna.
"Wyniki podkreślają potrzebę aktywnego promowania współpracy i spójności społecznej w dzisiejszym systemie edukacji. Różnorodność nie może sama napędzać tego procesu" – komentuje autorka badania Christina Felfe de Ormeño. Jej zdaniem zaobserwowane efekty należy również wziąć pod uwagę przy rozmieszczaniu uchodźców w różnych regionach.(PAP)
Autor: Paweł Wernicki
pmw/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.