Rok w polskim internecie upłynął pod znakiem polityki, konklawe i „Heweliusza”

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

W 2025 r. Polacy wyszukiwali w internecie głównie informacji związanych z kampanią prezydencką, wyborem następcy papieża Franciszka, serialem o katastrofie promu Heweliusz albo fenomenem maskotki Labubu – wynika z rankingu haseł Google.

Firma Google opublikowała coroczny ranking haseł, które zyskały największą popularność w ciągu ostatnich 12 miesięcy w jej wyszukiwarce. Zgodnie z tymi danymi w 2025 r. Polki i Polacy z uwagą śledzili wyścig o urząd prezydenta, sytuację w Iranie oraz doniesienia z Watykanu dotyczące papieża Franciszka i wyboru jego następcy. Uwagę polskich internautów przykuwały też informacje o serialach „Heweliusz” i „Squid Game”, koncert amerykańskiego rapera Pitbulla i fenomen maskotki Labubu.

Jak wynika z zestawienia „Rok w wyszukiwarce”, najważniejszym wydarzeniem 2025 r. dla Polaków były wybory prezydenckie. Nazwiska Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego królowały w kategoriach „Hasła zyskujące na popularności” i „Ludzie”, internauci pytali też o daty wyborów, wyniki elekcji i o to, jak zmienić miejsce głosowania. Dużą popularnością cieszyły się też memy przedstawiające kandydatów oraz informacje, co robią ich żony.

Polscy użytkownicy Google’a interesowali się też wydarzeniami zagranicznymi. W wyszukiwarkę wpisywali „konklawe”, nazwisko Robert Prevost oraz imiona ustępującego i nowego papieża. Na liście popularnych haseł znalazł się Iran (w tym na przykład hasło „dlaczego Izrael zaatakował Iran”). Pytaliśmy też Google’a o wydarzenia rozgrywające się bliżej naszej granicy, na przykład „czy będzie wojna”, „gdzie spadły drony w Polsce”, „co oznacza artykuł 4. NATO”, a nawet „ile kosztuje samolot F-16”.

Z najważniejszymi wydarzeniami w Polsce i na świecie skutecznie konkurowały kolekcjonerskie pluszaki sprzedawane przez chińską sieć. „Labubu” w zestawieniu „Haseł zyskujących na popularności” zajęło drugie miejsce – Polacy pytali m.in., co to właściwie jest.

Nie samą polityką żyliśmy w mijającym roku - potwierdziły to też inne dane Google’a. Hitem wyszukiwarki okazał się serial „Heweliusz” – pierwszy na liście seriali i czwarty w zestawieniu „Haseł zyskujących na popularności”. Po premierze serialu posypały się pytania, dlaczego zatonął albo „ile osób przeżyło” jego katastrofę. Drugi wśród seriali, koreański „Squid Game”, pojawiał się w wyszukiwaniach również w kulinarnym kontekście – internauci pytali „jak zrobić ciasteczka ze Squid Game”. Wśród najpopularniejszych filmów również królowały polskie produkcje, m.in. „Dom dobry” i „Druga Furioza”, a z zagranicznych szukano głownie „Konklawe” i „Minecrafta”.

W kategorii „Koncerty” dominowały zagraniczne gwiazdy. Szukaliśmy informacji o występach rapera Pitbulla (1. miejsce), The Weekend 2026 i The Neighbourhood. Rodzima scena muzyczna należała w sieci do Quebonafide, Sanah i Dawida Podsiadły. 2025 okazał się też rokiem muzyki klasycznej – za sprawą XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (5. miejsce w kategorii „Koncert”), w wyszukiwarce często pojawiały się też pytania, „kto wygrał Konkurs Chopinowski 2025”.

Internauci szukali też w Google’u odpowiedzi na życiowe kwestie: jak zamontować drzwi wewnętrzne, usunąć rdzę z metalu, zbudować wędzarnię ogrodową albo zrobić dobrą kiełbasę. Oprócz ceny F16 i Labubu interesowało ich, za ile można kupić burger drwala albo 100 g złota. Polacy chcieli się też dowiedzieć, ile koń ma kolan, a krowa wymion, na ile powiatów dzieli się nasz kraj i kto to jest deponent. Nurtowało ich też, co to są snus, Szon Patrol, polucja i ablacja oraz jakie są definicje faszyzmu i satyry. (PAP)

abu/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Dr Piejka: samotność sprawia, że świat wydaje się groźniejszy – to pułapka

  • Fot. Adobe Stock

    Zapach świąt - jak aromaty w sklepach wpływają na nasze portfele

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera