Resort nauki: ponad 3 mln zł na rozbudzenie naukowych pasji młodzieży

Wizualizacje orbit sztucznych satelitów Ziem, stworzenie korpusu języka współczesnej młodzieży - m.in. takie projekty nagrodzono w konkursie „Ścieżki Kopernika”, który ma rozbudzać naukowe pasje młodzieży. Resort nauki przeznaczył na jego realizację 3,2 mln zł.

Ogłoszony pod koniec 2012 r. przez konkurs ma zachęcić najmłodszych do zainteresowania się nauką oraz pokazać lokalnym społecznościom, jak odkrycia naukowe wpływają na codzienne życie – poinformowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w przesłanym PAP komunikacie.

W sumie nagrodzono 16 projektów popularyzujących naukę - po jednym z każdego województwa. Każdy z pomysłów otrzyma maksymalnie do 200 tys. zł, a realizacja projektów potrwa do końca 2014 roku.

"To wśród uczniów, którzy dziś kończą rok szkolny, są przyszli odkrywcy, wynalazcy i naukowcy przekraczający granice poznania, którzy mogą zdobyć sławę na miarę Mikołaja Kopernika” – podkreśliła minister nauki prof. Barbara Kudrycka.

W ramach nagrodzonych 16 projektów naukowcy wraz z popularyzatorami nauki spoza uczelni będą realizować niekonwencjonalne i autorskie programy zajęć z wykorzystaniem zaplecza badawczego jednostek naukowych, laboratoriów aparatury badawczej, zbiorów bibliotecznych i eksponatów naukowych. Młodzież będzie angażowana np. do gromadzenia danych, obserwacji i opracowywania części projektów naukowych. W skład konsorcjów realizujących poszczególne projekty wchodzą jednostki naukowe oraz różne instytucje i ośrodki działające na rzecz nauki.

Wśród wyróżnionych pomysłów znalazł się m.in. projekt zachęcający mieszkańców Opolszczyzny do korzystania z teleskopu robotycznego. Z kolei w Lubuskiem ma powstać komputerowa wizualizacja orbit sztucznych satelitów Ziemi oraz trajektorii sond kosmicznych.

W województwie zachodniopomorskim zostanie zbudowany interaktywny symulator nawigacji na morzu, a w województwie mazowieckim prowadzone będą warsztaty, których efektem ma być opracowanie „Korpusu Języka Młodzieży początku XXI wieku”. Natomiast młodzież z województwa świętokrzyskiego będzie mogła wziąć udział w badaniach archeologicznych i historycznych przy użyciu najnowocześniejszych technologii, a uczniowie z województwa śląskiego będą mieli okazję przeprowadzić doświadczenia w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu. Gimnazjaliści z woj. warmińsko-mazurskiego pomogą zaś wyizolować z próbek mleka dzikie szczepy bakterii mlekowych.

"Jestem przekonana, że +Ścieżki Kopernika+ sprawią, że młodych ludzi zafascynowanych nauką będzie więcej. Otwierają one bowiem możliwości niekonwencjonalnego sposobu zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań i talentów poza formalną edukacją – zaznaczyła minister Kudrycka.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. materiały prasowe ODIM

    Niewielki zespół zainspirował całą społeczność inżynierów materiałowych

  •  Kraków, 21.06.2024. Prezes Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN Alicja Harackiewicz podczas gali otwarcia Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie. PAP/Art Service

    Prezeska SPIN: centra nauki to żaden naukowy plac zabaw

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera