Aplikację, która pozwala w szybki sposób zgłaszać i zarządzać awariami opracowali absolwenci i studenci Politechniki Wrocławskiej. Będą mogli z niej skorzystać zarządcy hoteli i mieszkań, a także firmy serwisowe.
Jak powiedział w piątek PAP Michał Ciepielski z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej, pomysł na opracowanie aplikacji pojawił się półtora roku temu, gdy do firmy informatycznej założonej przez absolwentów uczelni zgłosiła się osoba zarządzająca zielenią miejską w Jeleniej Górze. „Dotychczas planowanie wszystkich prac remontowo-porządkowych odbywało się tam na zasadzie zgłoszeń telefonicznych, przesyłania dziesiątek e-maili oraz ustnego rozdzielania zadań, co zabierało jednak bardzo dużo czasu” – mówił.
Mikołaj Ostrowski, absolwent PWr, który w firmie odpowiada za kwestie marketingowe podkreślił, że klientowi zależało przede wszystkim na usprawnieniu procedur. „Pojechaliśmy na miejsce, żeby zobaczyć, jak to wszystko działa i uznaliśmy, że dobrym rozwiązaniem może być stworzenie odpowiedniej aplikacji. Efektem naszej pracy jest właśnie system +Usterka+, który w Jeleniej Górze jest wykorzystywany m.in. do utrzymania placów zabaw” – tłumaczył.
System składa się z aplikacji mobilnej, którą można zainstalować na smartfonie i panelu administracyjnego, do którego loguje się przez stronę internetową. Z aplikacji korzystają przede wszystkim pracownicy zgłaszający awarię oraz ekipy remontowe, a z panelu – osoby koordynujące ich działania.
Ostrowski wskazał przy tym, że twórcom aplikacji zależało na prostocie użytkowania. „Zależało nam na tym, aby dodawanie informacji o usterkach czy awariach i późniejsze zarządzanie zgłoszeniami zabierało jak najmniej czasu” – dodał.
Jednym ze sposobów zgłaszania awarii, który sprawdza się np. w przestrzeni miejskiej, jest zeskanowanie kodu QR, który znajduje się na uszkodzonej rzeczy, a następnie dodanie krótkiego opisu oraz zdjęcia zepsutego elementu. Po wysłaniu, zgłoszenie trafia do systemu i od tego momentu administrator może je przydzielić konkretnej osobie, a następnie na bieżąco monitorować naprawę.
W przypadku hoteli konieczne jest wcześniejsze opracowanie odpowiedniej bazy elementów wchodzących np. w skład wyposażenia pokoju, która przygotowywana jest przez absolwentów PWr we współpracy z klientami.
Ciepielski przekazał, że aplikacja obecnie wykorzystywana jest do technicznego utrzymania placów zabaw czy hoteli. „Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zaadaptować system na potrzeby firm realizujących przedsięwzięcia serwisowe, wynajmujących przestrzenie biurowe czy zarządców nieruchomości mieszkalnych” – mówił. Dodał, że firma prowadzi już rozmowy dotyczące wdrożenia systemu w akademikach Politechniki. Wówczas za pomocą aplikacji studenci mogliby zgłaszać różnego typu awarie administracji obiektu.
Zespół pracujący nad systemem liczy dziesięć osób, z których zdecydowana większość to absolwenci i studenci Wydziału Elektroniki i Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Swój startup rozwijają we współpracy z Akademickim Inkubatorem Przedsiębiorczości PWr.
PAP - Nauka w Polsce, Agata Tomczyńska
ato/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.