CITTRU UJ/ Kandydatura w konkursie Popularyzator Nauki 2012

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Szkolenia dla uczonych z promocji nauki, konkurs na teksty futurystyczno-naukowe, organizacja konferencji o nauce 2.0 - to sposoby, w jakie upowszechnia naukę Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego (CITTRU).

CITTRU kandyduje - w kategorii Dziennikarz/Redakcja/Instytucja nienaukowa - w VIII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

CITTRU, które jest jednostką Uniwersytetu Jagiellońskiego, wspiera rozwój nowoczesnej nauki m.in. poprzez tworzenie oferty technologicznej UJ, kreowanie współpracy z biznesem, aplikowanie o fundusze na rozwój uczelni oraz popularyzację wiedzy i promocję nowych metod komunikacji naukowej.

Jak w rozmowie z PAP wyjaśnia Edyta Giżycka z CITTRU, początkowo centrum powstało, by ułatwiać proces transferu technologii do biznesu. "Z czasem dostrzegliśmy jednak problem z komunikacją naukową wśród naukowców" - zaznacza Giżycka i dodaje, że promocja nauki nie do końca w działaniach naukowców była brana pod uwagę.

"Jako jednostka UJ skupiamy się na naszych naukowcach, ale prowadzimy też projekty adresowane do wszystkich. Pokazujemy naukę przez pryzmat naszego uniwersytetu" - wyjaśnia w rozmowie z PAP Edyta Giżycka z CITTRU.

W ramach programu "Odkryj Przestrzenie Nowej Nauki", CITTRU zrealizowało szereg działań poświęconych promocji i popularyzacji nauki. I tak w zorganizowanym przez CITTRU Forum Nowej Nauki, które odbyło się w kwietniu 2012 r., uczestniczyło 170 osób - m.in. naukowców, przedsiębiorców i przedstawicieli mediów. Ideą wydarzenia było utworzenie miejsca ogólnopolskiej dyskusji na temat nowej nauki, promocji nauki, komunikacji naukowej i społecznej, jej barier i możliwości oraz koniecznych zmian.

CITTRU wydaje też poświęcone sprawom nauki czasopismo NIMB. Ukazuje się ono 3 razy w roku i jest bezpłatnie dostępne również w internecie (www.cittru.uj.edu.pl/nauka-promocja/nimb). Wydawane jest od 2008 r., dotychczas powstało 14 numerów.

Z inicjatywy CITTRU wydano także w tym roku publikację "Projektor Jagielloński. Co badają naukowcy na UJ?", w której w ciekawy sposób zaprezentowano 75 badań naukowych realizowanych na UJ.

"Celem publikacji było pokazanie społeczeństwu, środowisku mediów i biznesu informacji o badaniach realizowanych na UJ i ich znaczeniu dla człowieka, gospodarki, a także innych sfer życia. Równie ważną intencją publikacji było zaprezentowanie samym naukowcom, w jaki sposób można mówić o swoich badaniach osobom spoza środowiska akademickiego" - wyjaśniają przedstawiciele CITTRU. "Projektor Jagielloński" był dostępny zarówno w wersji drukowanej (2 tys. egz.), jak i elektronicznej (www.projektor.cittru.uj.edu.pl).

"Wydawnictwo pokazuje nowy trend w komunikacji naukowej - między naukowcami, jak i między naukowcami i społeczeństwem, będąc przykładem na to, że o skomplikowanych odkryciach można pisać prosto i z pasją" - zaznaczają przedstawiciele CITTRU.

Centrum zorganizowało też konkurs na tekst futurystyczno-naukowy Futuronauta. Celem konkursu było zachęcenie do twórczego myślenia o przyszłości, pokazanie, że nauka ma wymiar praktyczny, może być frapująca, czasem zagadkowa i można o niej ciekawie pisać.

Do konkursu zgłoszono 130 tekstów, z których 33 zakwalifikowane do oceny jury konkursu. Najciekawsze teksty zostały zebrane i opublikowane w specjalnej publikacji pokonkursowej, w której autorzy przedstawili dodatkowo swoje opinie na temat popularyzacji nauki i jej znaczenia. www.futuronauta.cittru.uj.edu.pl

Z inicjatywy Centrum zorganizowano też cykl 4 warsztatów dla naukowców "Szkoła promocji nauki", skierowane do osób, które angażują się w działania związane z promocją nauki i chciałyby to robić profesjonalnie i skutecznie. Cykl obejmował 4 dni szkoleń, gdzie każdy dzień poświęcony był jednemu tematowi: kontaktom z mediami, sztuce autoprezentacji, promowaniu nauki w internecie czy materiałom poligraficznym. W szkoleniu wzięły w tym roku udział 72 osoby.

CITTRU było koordynatorem działań realizowanych na UJ w ramach Małopolskiej Nocy Naukowców 2012 we wrześniu tego roku. W wydarzeniu wzięło udział 15 jednostek UJ i zaangażowanych było kilkaset osób z uczelni. Przygotowano też dwa inaugurujące wydarzenie spektakle. Pierwszy z nich - „Była sobie chemia” - to widowisko teatralne z pokazami chemicznymi, opowiadające o dziejach tej nauki i przedstawiające znaczenie chemii, jej praktyczny wymiar. Drugim spektaklem była „Noc w Wirtualnym Świecie” - pokaz multimedialny prezentujący współczesne techniki filmowe oraz rozwiązania techniczne stosowane zarówno w produkcji gier komercyjnych, jak i w celach naukowych tzw. gry poważne przydatne w medycynie, edukacji itp. W sumie w wydarzeniach przygotowanych przez UJ wzięło udział - jak szacuje CITTRU - ok. 16 tys. uczestników.

Jak komentuje Edyta Giżycka, CITTRU samo wpadło na pomysł, by zająć się popularyzacją nauki. "Nasze działania były w pewnym stopniu pionierskie" - uważa Giżycka. Dodaje, że na innych uczelniach zajmowanie się w centrach transferu technologii popularyzacją nauki nie jest powszechne, choć zaczęto już zauważać potrzebę takich działań.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    We Wrocławiu powstanie Centrum Odkryć Medycznych

  • Fot: PAP/Stach Leszczyński

    Sebastian Szklarek: popularyzacja nauki jest ważna wobec ekspozycji na fake newsy

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera