Nauka dla Społeczeństwa

01.05.2024
PL EN
24.02.2013 aktualizacja 24.02.2013

Dwujęzyczne dzieci mają lepszą pamięć roboczą

Pojawiły się kolejne dowody na to, że dwujęzyczność sprzyja lepszemu rozwojowi funkcji poznawczych. Wczesny bilingwizm pozytywnie wpływa na pamięć roboczą, przechowującą i przetwarzającą informacje przez krótki okres - uważają badacze z Uniwersytetu w Granadzie.

O najnowszych doniesieniach poinformowano w artykule opublikowanym w "Journal of Experimental Child Psychology".

Pamięć robocza odgrywa istotną rolę w szeregu procesów, takich jak m.in. czytanie czy liczenie w pamięci. Choć kształtuje się ona w pierwszych latach życia, można ją trenować. Hiszpańsko-kanadyjski zespół naukowców prowadził badania wśród dzieci w wieku od 5 do 7 lat (wtedy pamięć robocza rozwija się najintensywniej). W grupie dwujęzycznej w większości przypadków znalazły się dzieci, których rodzice mówili różnymi językami.

"Wyniki naszych badań sugerują, że bilingwizm nie tylko poprawia pamięć roboczą, ale także wpływa na całościowy rozwój funkcji wykonawczych, zwłaszcza w zakresie poprawy ich interakcji" - mówi Julia Morales Castillo z Uniwersytetu w Granadzie.

O zaletach bilingwizmu naukowcy informowali już wielokrotnie. Wcześniejsze analizy wykazały m.in., że dwujęzyczne dzieci lepiej radzą sobie z planowaniem i kontrolą poznawczą (np. wykonywaniem zadań polegających na ignorowaniu zbędnych informacji).(PAP)

koc/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024